Tip 1: Digitale verhalen met QR-codes
Karin maakte video-opnames van de leerlingen die hun verhaal vertellen en deze video's zette ze in een beschermde omgeving online (d.w.z. niet publiek toegankelijk). Daarnaast maakten de kinderen kleurige tekeningen bij hun verhaal: dat was gelijk een oefening voor het omzetten van tekst in beelden. De tekeningen worden tentoongesteld met in de hoek een fotootje van het betreffende kind en een QR-code: ouders kunnen met hun smartphone de code scannen en zien dan de video waarin het kind het verhaal vertelt (zie foto onderaan).
Tip 2: Heb er lol in
Tijdens haar vertellessen werkte Karin met zeven verteltips - aandachtspunten voor zowel de inhoud (het verhaal) als de presentatie (hoe sta je voor een publiek):
- Zie het verhaal voor je
- Kijk je publiek aan
- Niet wiebelen
- Gebruik je lijf, stem en gezicht
- Ken je verhaal
- Maak een mooi begin en eind
- Heb er lol in
De laatste tip was voor mij een verrassing, maar is misschien wel de allerbelangrijkste. Een verteller - kind of volwassene - kan zijn verhaal technisch perfect vertellen, maar het wordt pas interessant als hij er zelf plezier in heeft: dan gaat het sprankelen.
Tekeningen die de kinderen bij hun verhaal maakten, met foto en QR-code |
Meer tips vind je in de andere twee artikelen over de afstudeerpresentaties:
28/3/2014: Vertelbron en Kriebelkaartjes van Karin Uijland-Wijnands.
4/4/2014: Vertelstenen en Duimpiano van Brenda Alink
Geen opmerkingen:
Een reactie posten