dinsdag 23 maart 2021

Cadeautje voor de lente: drie verhaalstarters

Afgelopen zaterdag - 20 maart - begon de lente en was het Wereldverteldag. Die twee vallen (vrijwel) ieder jaar samen en het thema was dit jaar heel toepasselijk "Een nieuw begin".
Voor Stichting Schoolverteller schreef ik bij deze gelegenheid drie blogs over 'verhaalstarters': manieren om met kinderen een verhaal te bedenken, helemaal vanaf het begin. In dit artikel zet ik ze alle drie nog een keer op een rij.



Begin met een voorwerp

Laat kinderen een alledaags voorwerp zoeken of meebrengen en verzin daarmee een nieuw verhaal. Oefen eerst hoe je zo'n voorwerp kunt beschrijven. Laat daarna je fantasie erop los: als dit gewone ding ineens heel ongewone eigenschappen krijgt: wat gebeurt er dan? Dan heb je het begin van een verhaal te pakken!
Lees hier de uitgebreide versie van dit idee.

Begin met een beeld

Om een verhaal te vertellen heb je woorden nodig. Maar met die woorden vorm je in je hoofd beelden. Omgekeerd kun je ook een beeld gebruiken om de woorden erbij te verzinnen. Neem bijvoorbeeld een schilderij en zie dit als een momentopname in een film. Wat was ervoor en erna te zien? Als je dat kunt verwoorden, heb je een verhaal.
Lees hier hoe je zo'n les aan kunt pakken.

Begin met het einde

Ja, dat lees je goed: begin met het einde! Want na 'ze leefden nog lang en gelukkig' gebeurt er nog meer: alleen staat dat niet in dit verhaal, maar in een vervolgverhaal. Hergebruik personages uit een bekend verhaal en laat ze een nieuw avontuur beleven.
Lees hier alle tips voor je vervolgverhaal.

 Hoe begin jij?

Heb jij al (lente)kriebels en ga je deze verhaalstarters uitproberen? Of begin je op een andere manier met een verhaal? Ik ben benieuwd naar je ervaringen. Laat dit voorjaar gonzen van de nieuwe verhalen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten