donderdag 12 mei 2016

Spelen met verhalen

Afgelopen week was ik op uitnodiging van de Vertelacademie vier dagen te gast bij de Akademie Remscheid, ter gelegenheid van het festival 'Erzähl mir was!' Thema van het festival was 'Grenzenlos'. Onderdeel van dit festival was de eerste storyslam in Duitsland, waaraan ik zelf meedeed en waarbij het Nederlandse team op wonderbaarlijke wijze gelijk eindigde met het Duitse team.
Daarnaast bezocht ik voorstellingen en volgde ik workshops. Het was een bijzonder inspirerende week en ik kwam vol nieuwe ideeën thuis. Eén van de verrassendste ideeën was het combineren van verhalen met spel.



Verhalenwandeling
Vlak na aankomst in Remscheid liep ik mee met een verhalenwandeling. De wandeling van ruim twee uur begon bij het gebouw van de Akademie in Remscheid en eindigde bij het idyllische (en ook wel wat kitschige) Schloss Burg in Solingen. Onderweg vormden de waterrijke bossen van het Bergische Land het decor voor een drietal korte vertelvoorstellingen, waarin het thema 'grenzenlos' een rol speelde.

Verhalen zonder grenzen
Het thema was niet alleen in de verhalen hoorbaar, maar ook onderweg zichtbaar. We passeerden verschillende fysieke 'grenzen' (van afzetlint) waar we overheen of onderdoor moesten. Alle deelnemers - alleen volwassenen! - speelden braaf mee. Daarmee waren we er nog niet: na afloop van elk verhaal werd er steeds een spel gespeeld dat aansloot bij het verhaal: na een verhaal over de zon en de sterren lieten we de zon (ballon) wandelen over een doek met sterren (foto onderaan).

Samen spelen verbindt
Ik was verrast met hoeveel plezier het volwassen publiek met alle spellen meedeed. Na een verhaal over bevers moesten we met takken sjouwen en werd het zogenaamd donker: alle deelnemers hielden keurig hun ogen dicht terwijl ze met hun tak de route langs een lang touw volgden. Het samen spelen gaf een bijzondere dynamiek aan de wandeling: de deelnemers waren niet alleen als luisteraar betrokken bij de verteller, maar waren door het spelen ook met elkaar verbonden.

Spel voor jong en oud
Als leerkracht is het principe van spelen naar aanleiding van een verhaal me niet onbekend. Een verhaal naspelen is een gangbare drama-activiteit en in het (kleuter)onderwijs zijn prentenboeken vaak het uitgangspunt voor vervolgactiviteiten met spel. Wat grensverleggend was bij deze wandeling was dat er met volwassenen werd gespeeld. En die vonden dat misschien wel net zo leuk als kinderen!


De zon speelt met de sterren