maandag 28 april 2014

Workshops over Vertellen in de Klas

Als ik me ergens voorstel als verhalenverteller, is er altijd wel iemand die begint over zijn meester of juf die zo mooi kon vertellen, op de (toen nog) lagere school. In de huidige basisschool wordt nog maar weinig uit het hoofd verteld en op de meeste PABO's wordt er weinig tijd aan besteed. Toch zijn er wel leerkrachten die zelf zouden willen vertellen, of die een verteller in de klas zouden willen halen. Maar waar haal je de tijd vandaan? En hoe pak je het aan? De Stichting Vertellen besteedt een hele dag aan dit onderwerp, tijdens de Ontmoetingsdag op zaterdag 10 mei.

10 mei: Verhalen Vertellen in het Onderwijs
De landelijke Stichting Vertellen wil het verhalen vertellen in Nederland stimuleren en bevorderen. Drie keer per jaar organiseert zij een dag waarop vertellers elkaar kunnen ontmoeten en inspireren. De eerstvolgende Ontmoetingsdag heeft als thema "Verhalen vertellen in het onderwijs" en vindt plaats op 10 mei in het ZIMIHC-theater, Bouwstraat 55 in Utrecht. Voor deze dag zijn behalve vertellers ook leerkrachten basisonderwijs van harte uitgenodigd.

Programma van de Ontmoetingsdag
Hoe kies je een verhaal dat aansluit bij het leerplan? Waar let je op bij het voorbereiden van een verhaal? Hoe kun je met je vertelling bijdragen aan de leerdoelen? Zes verhalenvertellers laten je in een carrousel van workshops kennis maken met de mogelijkheden van vertellen in het onderwijs.
De dag duurt van 10.30 uur (inloop om 10.00) tot 16.15 uur. Na een gezamenlijke introductie zijn er twee workshoprondes van ruim een half uur. Na de middagpauze volgen nog twee workshoprondes en tot slot is er een plenaire afsluiting (met natuurlijk een verhaal).  

Workshop-carrousel
In de workshops staan verschillende leergebieden centraal:
  • Kunst/cultuureducatie: het verhaal als aanzet voor mime of drama (Mirjam Mare)
  • Beeldende vorming en computeronderwijs: het verhaal als creatieve basis, van tekenvel tot digibord. (Melanie Plag)
  • Sociaal-emotionele vorming: het verhaal als uitgangspunt voor het gesprek (Hans van Woerkom)
  • Zaakvakken: het verhaal als leermiddel voor kennisoverdracht (toegespitst op de geschiedeniscanon) (Frans van de Pas)
  • Literaire vorming: verhalen met jeugdliteratuur als uitgangspunt (Reinou Vogel)
  • Taalontwikkeling: het vertelde verhaal als stimulans voor de woordenschatontwikkeling (Mieke Aalderink)

Gratis toegang voor (aankomend) leerkrachten
Deelname aan de ontmoetingsdag kost normaal 20 euro per persoon, maar leerkrachten mogen GRATIS mee als introducé van een verteller. Met de Stichting Vertellen heb ik afgesproken dat leerkrachten die dit blog lezen zich ook gratis mogen aanmelden.
Koffie en thee zijn gratis, maar voor je lunch moet je zelf zorgen. Vond je de dag waardevol, dan kun je na afloop een vrijwilige bijdrage in de pot doen.

Grijp je kans en meld je aan!
Wil jij ook meer leren over vertellen in de klas? Meld je dan aan met een mailtje aan ontmoetingsdag@stichtingvertellen.nl. Of geef aan dat je komt op de Facebookpagina van het evenement. 
Wellicht tot ziens op 10 mei!

[Dit artikel publiceerde ik vorige week al in iets andere vorm op de blog Klas van juf Linda]