donderdag 28 juni 2012

Boekenmaatjes

Het Expertisecentrum Taal Onderwijs en Communicatie (Etoc) van de Universiteit Groningen onderzoekt de mogelijkheden van prentenboeken voor de sociaal-emotionele ontwikkeling in het project Boekenmaatjes.  Etoc maakte via haar nieuwsbrief deze week de eerste resultaten bekend.

Groep 7 leest voor aan kleuters
Het project Boekenmaatjes van het Etoc onderzoekt het effect van voorlezen en het bespreken van boeken met sociaal-emotionele thema’s op het pestgedrag van kinderen in het basisonderwijs. Kinderen uit groep 7 zijn verantwoordelijk voor het verloop van voorleessessies (uit speciaal geselecteerde prentenboeken) aan kinderen uit groep 1-2. In deze rol moeten ze sociaal-competent gedrag laten zien.

Uitvoering en onderzoek
De uitvoering van het project op de scholen is bijna ten einde. Op dit moment wordt volop gewerkt aan de tweede meting. Rond de herfstvakantie vindt de laatste meting plaats. In 2013 wordt alle data geanalyseerd en gepresenteerd.
Het afgelopen jaar hebben drie studenten van de RuG hun bachelor/masterscriptie geschreven in het kader van Boekenmaatjes.

Voorleesstijlen
Masterstudente Nederlands Rianne Lantinga heeft twee verschillende voorleesstijlen, de expertlezer en de medelezer, vergeleken binnen het tutorlezen en gekeken naar het effect op de interacties tussen de leerling uit groep 7 en de kleuter. Er bleken inderdaad verschillen te zijn tussen de twee voorleesstijlen en dit had ook gevolgen voor de interactie.

Aanwijzingen voor het voorlezen
Noortje Hemmen heeft voor haar bachelorscriptie gekeken of leerlingen uit groep 7 de aanwijzingen die ontwikkeld zijn voor ieder prentenboek ook volgen. Er bleek veel variatie te bestaan: sommige leerlingen volgen de aanwijzingen nauwkeurig terwijl anderen de aanwijzingen nauwelijks gebruiken.

Sociale competenties en voorlezen
Tenslotte heeft Annerose Willems voor haar bachelorscriptie gekeken of leerlingen met grote sociale competenties anders voorlezen dan leerlingen met lage sociale competenties. Dit bleek inderdaad het geval: leerlingen met hogere sociale competenties brachten meer interacties op gang door bijvoorbeeld open vragen te stellen aan de kleuters, vergeleken
met leerlingen met lagere sociale competenties.

(Bron: Etoc Nieuwsbrief, juni 2012)

Afbeelding: FreeDigitalPhotos.net