donderdag 21 juli 2011

Leren lezen met app-noot-muis

Ik hou van oude dingen: tradities, monumenten, verhalen. Tegelijkertijd gaat mijn hart sneller slaan van nieuwe media en alle ontwikkelingen daar omheen. Deze blog is een gevolg daarvan, maar ik heb ook al vaker een pleidooi gehouden voor digitale prentenboeken en/of websites voor kinderen.

Toen ik een paar dagen geleden terugkwam van vakantie vond ik in mijn propvolle mailbox een link naar een onderzoeksrapport dat gelijk mijn aandacht trok. Het betreft een onderzoek naar het gedrag van jonge kinderen (3 tot 6 jaar) op internet en is uitgevoerd door Stichting Mijn Kind Online (kenniscentrum voor jeugd en media), in samenwerking met Z@ppelin en NTR Jeugd (de makers van o.a. Sesamstraat).

Het onderzoeksteam heeft verschillende aspecten onder de loep genomen. Eerst is er gekeken naar de beschikbaarheid van digitale media voor kinderen: is er een desktop, laptop, mobiele telefoon, iPhone of iPad thuis aanwezig, in hoeverre mogen kinderen daarmee spelen, wat zijn de regels? Daarna is onderzocht wat de meest voorkomende activiteiten van kinderen zijn op genoemde apparaten (bijvoorbeeld filmpjes kijken, spelletjes spelen, digitale boeken lezen). Tenslotte is geobserveerd hoe de kinderen met websites en apps omgaan: hoe ze navigeren, wanneer ze afhaken, etcetera (de zogeheten "usability").

De onderzoeksresultaten zijn gepubliceerd in een rapport met de titel "App noot muis - peuters en kleuters op internet" (ik had zelf pas na een paar keer lezen de tweede "tikfout" in de titel in de gaten). De uitkomsten zijn aardig om te lezen, hoewel in het algemeen niet erg verrassend. Dat jonge kinderen de voorkeur geven aan een touchscreen boven muisbesturing, had ik ook kunnen voorspellen, en dat menuknoppen met (alleen) tekst niet werken bij kleuters ook. Wat het rapport de moeite waard maakt, zijn de hoofdstukken met aanbevelingen voor respectievelijk bouwers van websites en apps, opvoeders en begeleiders, en onderwijs en kinderopvang.

In deze hoofdstukken doen de schrijvers onder andere een beroep op bouwers om toch vooral gebruik te maken van de specifieke eigenschappen van tablet-PC's en iPhones. Met deze apparaten kun je zoveel meer van een prentenboek maken dan plaatjes met een voorgelezen tekst. Kinderen vinden het prachtig als er veel te ontdekken is op een pagina en plaatjes reageren wanneer je er met je vinger er overheen gaat.
De schrijvers vergeten overigens niet te benadrukken dat deze interactieve manier van lezen nooit een vervanging mag zijn van samen lezen met je kind. Het is en blijft een (leerzame) aanvulling.

Voor ouders, leerkrachten en pedagogisch werkers staan er verder in het rapport lijstjes met criteria waaraan goede spelletjes voldoen en handreikingen om kinderen op een goede manier te begeleiden bij het gebruik van de computer. En, last but not least, wordt er een hele reeks spelletjeswebsites en apps uitvoerig besproken: zowel de selectie van de onderzoekers als ook de favorieten van de kinderen die meededen met het onderzoek. Erg handig als je zelf op zoek bent naar leuke spelletjes voor je kind!

Het rapport is te koop als boek, maar ook gratis te downloaden als PDF op de bijbehorende website appnootmuis.nl. Op die website staat daarnaast een selectie van apps die geschikt zijn voor jonge kinderen. Voor geschikte (spelletjes)websites kun je terecht op mybee.nl.



Foto: Tina Phillips / FreeDigitalPhotos.net