vrijdag 28 januari 2011

NOT Impressie

Deze week is de tweejaarlijkse NOT (Nationale Onderwijs Tentoonstelling) - dé beurs voor onderwijzend Nederland. Hoewel ik zelf niet meer werkzaam ben als leerkracht, laat ik de kans niet onbenut om de beurs te bezoeken. Mijn hart ligt nog wel bij het onderwijs en bovendien zijn mijn meeste klanten scholen: altijd goed om bij te blijven over nieuwe ontwikkelingen. Dus gisteren ging het op naar Utrecht!

Druk, druk, druk!
Wanneer je in Utrecht het Centraal Station uitloopt, kun je de NOT eigenlijk niet missen. Drommen mensen lopen in de richting van de Jaarbeurs en nog in de gang van Hoog Catharijne krijg je door Kennisnet al een tas in je handen gedrukt, zodat je straks je oogst ergens kwijt kunt.
Verder is het een kwestie van de stroom volgen, in de rij bij de garderobe, in de rij bij de ingang (waar je nog een tas - maar dan leuker - krijgt aangereikt door de firma Zwijsen) en je bent binnen.

Technische hoogstandjes

Het eerste wat opvalt is de centrale plek die techniek inneemt op de beurs. Eerst is er in het midden van de tentoonstelling een hele hal (9) gewijd aan leren en onderwijzen met IT, maar ook in de andere hallen komen computers en digitale schoolborden voortdurend terug. Waren twee jaar geleden digibord en smartboard nog dé publiekstrekkers, nu zijn ze op veel scholen al gemeengoed en zijn de educatieve uitgeverijen aan de beurt met hun toepassingen voor deze borden.
Daarnaast zie je steeds meer websites met extra informatie of oefenmateriaal, als aanvulling op papieren methodes of tijdschriften. Echt verrassend is het naar mijn mening echter niet.

Ik heb lang niet alles gezien, maar er was toch één voorbeeld van computergebruik dat ik wel innovatief vond. (Helaas ben ik de naam van het spel vergeten en heb ik geen folder meegenomen - stom!)
De computer zit verwerkt in een paar centimeter dik speelbord dat je op tafel kan leggen. Voor het uitvoeren van de opdrachten moet je blokjes op het oppervlak van het bord leggen dat ze kan "voelen". Standaard zitten er drie spellen bij, maar inmiddels zijn er ook uitbreidingen van educatieve uitgevers in de maak: je legt een doorzichtige speelplaat op het bord en het apparaat herkent automatisch welk spel het is en begint met geven van instructies.

Terug naar de basis
Het is mooi hoe nieuwe technologie het werk van leerkrachten kan ondersteunen. Computers bieden eindeloos veel mogelijkheden voor onderwijs op maat door middel van extra lesstof of extra oefenstof. Toch vind ik het op de een of andere manier bevreemdend, wanneer ik op de NOT die massale aandacht voor technologie zie. De beste basis voor leren blijft fysiek handelen en menselijke interactie en het lijkt wel of leerkrachten daar steeds minder tijd voor hebben. Er lijkt überhaupt een gebrek aan tijd te zijn, want vrijwel alles wordt aangeprezen met een slogan in de trant van: "Weinig voorbereiding voor de leerkracht!".

Babboes' favoriet:
Gelukkig zijn er op de NOT tussen alle digitale en gedrukte informatie ook nog leuke tastbare dingen te vinden. Mijn favorieten na uren slenteren:

Voor midden- en bovenbouw:
Het klaverbord ontwikkeld door leuke-les.nl (wat mij betreft de hoofdprijs voor leuke bedrijfsnaam trouwens)
Met KlaverBord combineert u een klassiek gezelschapsspel met het leren van lesstof. Door te lopen met de pion komen leerlingen opdrachten tegen en moeten zij vragen beantwoorden. De leerling die dit als beste doet, wint.
Je kunt zelf voor ieder gewenst onderwerp een vragensetje maken om het spel te spelen.

Voor peuters en kleuters:
Wielen voor dozen van speelgoedleverancier joePPie

Met "Wielen voor Dozen " maak je van ieder oude doos een prachtige auto, trein of kar. De set bestaat uit 4 stevige kunststof wielen met daarbij een unieke, eenvoudige besvestigingsset, waarmee je de wielen op een doos kan monteren. Er zit ook nog een trekkoord bij, die je met een zelfde systeem aan je voeruig kunt monteren. De wielen zijn telkens opnieuw te gebruiken.

Dat lijkt me gegarandeerde knutsel- en speelpret!

En wat ik als verhalenverteller heb opgestoken op de NOT? Daarover vertel ik binnenkort meer!