maandag 26 april 2010

Brede scholen worden breder

Al meer dan een decennium zijn de zogeheten brede scholen bezig aan een opmars, onder een veelheid aan namen: vensterschool, forumschool, ABC-school.

Een brede school wil niet alleen een onderwijsinstelling zijn, maar een centrum waar kinderen (en ouders) van 8 tot 8 terecht kunnen voor onder andere opvang, onderwijs, opvoedingsondersteuning en culturele of sportieve activiteiten.
De eerste brede scholen ontstonden met name in achterstandswijken, omdat kinderen in een achterstandsituatie meer zouden profiteren van een zo breed mogelijk aanbod. Scholen zochten vooral samenwerking met partners als de sector welzijn (VVE/peuterspeelzaalwerk, opvoedingsondersteuning) en sport ("kinderen van de straat houden").

Een tijdje terug stelde het kabinet zich ten doel 1200 van deze brede scholen gerealiseerd te hebben in 2011. Dit doel is makkelijk gehaald: al in 2009 waren er 12oo brede scholen in het basisonderwijs en nog eens 400 in het voortgezet onderwijs. 88% van de gemeenten heeft een brede school binnen zijn grenzen en dit zijn niet meer alleen achterstandsscholen in de grote stad. Brede scholen zijn overal te vinden: in de randstad en in de provincie, in achterstands- en in nieuwbouwwijken, aldus een rapport van onderzoeksbureau Oberon. Oberon ondersteunt gemeenten nu, om in 2011 het aantal van 1500 brede basisscholen te halen .

Oberon signaleert ook een trend van onderwijsachterstandenbestrijding naar talentenontwikkeling. Tweederde van de brede scholen wil een programma ter verrijking en verdieping van het onderwijs aanbieden.
Het aanbod van de brede scholen is bovendien steeds gevarieerder geworden, met aanbod op het gebied van sport & bewegen, kunst & cultuur, educatie, zorg, techniek, multimedia
en diverse vormen van voorschoolse-, tussenschoolse en naschoolse opvang. Elk van deze disciplines biedt weer een scala aan activiteiten, zoals clinics van sportverenigingen, musicalproducties,exposities, huiswerkbegeleiding, natuurtochten, weerbaarheidstrainingen,
voedingslessen, websites bouwen en techniekdagen. Deze activiteitenprogramma’s staan niet
los van het reguliere onderwijs.

Al met al geloof ik dat dit een goede ontwikkeling is. Zeker wanneer kinderen afhankelijk zijn van opvang in verband met werkende ouders, lijkt het me prachtig dat ze - liefst nog binnen één gebouw - kunnen kiezen uit een aanbod van naschoolse activiteiten en niet van hot naar her hoeven te rennen.

Ik vraag me eigenlijk af of er al een brede school is die zich profileert met een aanbod gericht op schrijven, lezen en - natuurlijk - vertellen? Toevallig sprak ik eerder deze week met de eigenaar van een kinderboekenwinkel, die er een warm pleidooi voor deed dat leesclubs in een school net zo gewoon worden als voetbalclubs. Als er zo'n "literaire" school komt (of is) hou ik me daarvoor in ieder geval graag aanbevolen!